English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Štajf zraje jako víno

Zařazeno : MMCR1402, Štajf

Karel Špaček, 06.05.2014 09:04
Tisknout článek
Kategorie : Česká rally; zobrazeno : 3968x


Před českokrumlovskou soutěží se nechal Vojtěch Štajf slyšet, že při letošní těžké konkurenci příliš nevěří v obhajobu šesté příčky absolutního pořadí, kterou na jihočeském podniku loni se spolujezdcem Františkem Rajnohou dobyl.
Štajf zraje jako víno
Štajf zraje jako víno

Výsledek ročníku 2014 však zcela předčil očekávání, byla z toho v cíli pro posádku a vůz Subaru Impreza WRX STI dokonce bronzová pozice!  

Rallye Český Krumlov 2014 byla součástí Evropské trofeje a i to byl jeden z důvodů, proč se přes svůj letošní zkrácený domácí program vydal na její trať také Subaru Duck Czech National Team v čele s posádkou Vojtěch Štajf – Frantošek Rajnoha. Své účasti rozhodně nelitoval, přestože cesta k úspěchu nebyla snadná. “Závod pro nás začal poněkud smolně už při shakedownu, jehož organizace se pořadatelům příliš nevydařila. Mnozí jezdci včetně nás na výstavišti dost bloudili a i díky tomu jsme jej spíš pročekali než projezdili. Navíc jsme pak na jeho trati narazili do balíku slámy a mechanici museli opravovat přední část našeho vozu. Na vině byla jiná přilnavost nového typu pneumatik a bylo nám tedy jasné, že na tratích rychlostních zkoušek bude právě chybějící zkušenost s nově předepsanou specifikací obutí tím největším oříškem,” popisoval páteční anabázi pražský jezdec. Při vzpomínání na další průběh soutěže se mu ale tvář rozjasnila: „Vlastní soutěž pak ale měla pro nás šťastný průběh a i její organizace byla výtečná. Již před startem hrozily přívalové srážky a tak jsme ocenili, že jury alespoň povolila pro celý závod možnost ručně dořezávat vzorek, jelikož nové předpisy to (stejně jako možnost nahřívání pneu) primárně zakazují. Bohužel jsme v očekávání srážek pro první polovinu páteční etapy zvolili nejen měkkou směs pneumatik, ale také výrazně změkčili podvozek a to se ukázalo jako špatné rozhodnutí. V rámci třídy 3 jsme ale dokázali hned první vložku na výstavišti vyhrát a poté zaznamenat i dva třetí časy. Po startu čtvrté zkoušky nám ale spadla hadice od turbodmychadla a motor tím výrazně ztratil výkon. Manko na čelo třídy poté činilo už 21 sekund a do večerní části etapy jsme nastupovali jako celkově dvanáctá nejrychlejší posádka. Od večerní části první etapy se nám však již začalo dařit. Vyměnili jsme pružiny a stabilizátory, ale ponechali jsme raději bezpečnější kombinaci pneumatik. Na RZ 5 jsme pak zaznamenali asi největší krizový moment, když jsme na výjezdu z Bohdalovic opustili na vytahaném blátě trať a dokázali se na ní se štěstím vrátit těsně před betonovou skruží. Poslední dvě zkoušky první etapy se nám pak povedly skvěle a do nočního uzavřeného parkoviště jsme zajížděli již na druhé příčce mezi produkčními vozy, v absolutním pořadí se nám podařilo potvrdit průběžnou osmou příčkou naše startovní číslo.“

Před druhou etapou si Subaru Duck Czech National Team stanovil jednoznačný cíl, který zněl – mezi produkčními vozy chceme vyhrát! Už ráno proto došlo ke kompletní změně nastavení vozu Subaru Impreza WRX STI tak, aby lépe vyhovovalo deštivým a chladným podmínkám. Mechanici navíc nasadili nové brzdové destičky Winmax, které byly týmem dosud pouze testovány. Byla to dobrá volba. Vojtěch Štajf, který oslavil před pár týdny čtyřicetiny a který má doma již tři ratolesti, jel jako zamlada. Nebo možná, jak vyzařuje z jeho slov, ještě lépe: „Sobota byla pro nás s Františkem šťastným dnem. Musím vyseknout poklonu zejména šéfmechanikovi Pavlu Janouškovi a technikovi Honzovi Kubíčkovi. Po analýze mých dojmů z pátečního chování vozu na nových pneumatikách Pirelli udělali na autě pár změn a musím říct, že i přes nesporně záludnější chování nové specifikace gum na mokru se mi s Imprezou jelo v sobotu skvěle. V první sekci jsme na všech čtyřech rychlostních zkouškách zajeli čtvrtý čas absolutního pořadí, což nás před zbývající trojicí testů katapultovalo na první příčku ve třídě a celkově čtvrté místo. O takový výsledek by byla určitě velká škoda přijít, přesto při vzpomínce na loňské infarktové finále jsme nechtěli ponechat nic náhodě a při druhém průjezdu RZ Malonty a i na prvním Lipně jsme se pokusili ještě zvýšit náskok na druhého v pořadí, Poláka Frycze rovněž s Imprezou. Na Malontech při nás stáli všichni svatí, když jsme si až příliš zkracovali zatáčku a po kontaktu s kamenem praskl disk kola. Naštěstí pneumatika nápor vydržela a pro nás z toho byl druhý čas ve třídě a pátý absolutně. Lipno už bylo bezproblémové a my i za cenu vyššího rizika dosáhli dokonce na třetí čas absolutně. Před závěrečnou rychlostní zkouškou tak náš náskok na polského soupeře narostl na komfortních 52 sekund a bylo jasné, že o skvělý výsledek můžeme přijít jen vlastní chybou nebo technickou závadou. Z psychologického hlediska to byla nejnáročnější zkouška závodu - nároky na udržení koncentrace pak ještě vzrostly, když jsme míjeli nabouranou tovární Fabii S2000 Honzy Kopeckého. V tu chvíli jsme se totiž posunuli na celkovou “bednu”, což je v roce 2014 s produkčním vozem opravdu zázrak,” oprávněně se radoval Vojtěch Štajf v cíli náročné Rallye Český Krumlov z úspěchu v konkurenci, která na startu čítala celkem dvanáct rychlých speciálů specifikací Super 2000 a R5 a k tomu i dalších devět produkčních vozů. Pražský jezdec tak posbíral cenné body do Evropské trofeje, jíž se letos účastní, zároveň vítězstvím ve třídě 3 znovu potvrdil, že loňský mistrovský titul v této třídě skončil ve správných rukou.

„Chtěl bych zároveň ocenit týmové kolegy Lumíra Firlu a Zdeňka Jůrku, kteří se po skvělém finiši vmáčkli až do první desítky konečného pořadí, přestože také je zdržela na čtvrtém testu technika, konkrétně potíže s řazením. Pochválit musím samozřejmě mého navigátora Františka Rajnohu, který podal taktéž výborný výkon, poděkovat musím i organizátorům a také fanouškům, kterých si i ve špatném počasí našlo na soutěž (i do našeho týmového zázemí) cestu opravdu velké množství a radovali se s námi i na cílově rampě. Naše vystoupání na stupně vítězů mne pak až dojalo. Stáli jsme tam společně s posádkami Pech – Uhel a Jakeš – Novák, tedy s jezdci, kteří vesměs byli v nedávné minulosti aspoň na dva závody součástí našeho týmu a jeli s našimi vozy. A hlavně jsou to výteční závodníci a navíc moji přátelé, kterým fandím,“ uzavírá své radostné hodnocení soutěže Vojtěch Štajf.

/ Zpět na přehled článků

/Související články

Štajf zraje jako víno

Štajf zraje jako víno

06.05.2014 09:04

Článek Karel Špaček, Česká rally

Vojtěch Štajf: R5 je velkou výzvou

Vojtěch Štajf: R5 je velkou výzvou

30.03.2016 18:40

Článek Libor Hlisnikovský, Česká rally

Štajf otevřel účast v MERC druhým místem

Štajf otevřel účast v MERC druhým místem

30.04.2018 07:42

Článek Tomáš Vaněk, WRC

Racing-Mania.cz

Reprezentant Štajf se chystá na jih

12.05.2011 14:16

Článek Karel Špaček, Ostatní

Hustopeče: Štajf se chystá do vinic

Hustopeče: Štajf se chystá do vinic

16.06.2016 10:11

Článek Libor Hlisnikovský, Česká rally

Racing-Mania.cz

Štajf za polárním kruhem uspěl

30.01.2012 01:03

Článek Karel Špaček, Ostatní

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/Test Daniela Oliveiry

/ Další video...