English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Filip Mareš: Start na „bohemce“ je splněním snu

Zařazeno : MMCR1504, Mareš

Racing Team Semčice, 09.07.2015 08:22
Tisknout článek
Kategorie : Česká rally; zobrazeno : 2180x


Se spolujezdcem Honzou Hlouškem a Fabii R2 týmu Montrago-Racing, se Filip Mareš letos účastní vybraných podniků MČR v rally a nově vypsané RSS.
Filip Mareš: Start na „bohemce“ je splněním snu
Filip Mareš: Start na „bohemce“ je splněním snu

 Při jejich zatím posledním vystoupení v Hustopečích, musela tato mladá posádka odstoupit ze skvěle rozjetého závodu, vinou technické závady. Ještě před tím ale Filip s Honzou absolvovali úspěšnou premiéru v Českém Krumlově, i pořadatelskými problémy poznamenanou „valašku“. Na počátku léta jsme proto Filipa vyzpovídali a řeč došla nejen na nadcházející Rally Bohemia.

Filipe, začnu otázkou na tvůj zatím poslední podnik, Rally Hustopeče. V nabité konkurenci třidy 6, jste, až do smolného odstoupení, předváděli parádní výkon. Dosaženými časy jste se řadili za skvěle jedoucího Václava Dunovského a nechávali tak za svými zády mnoho zkušenějších posádek. Co bylo klíčem k rychlým časům? Měl jsi s jihomoravskými tratěmi nějakou předchozí zkušenost?
„Žádnou předchozí zkušenost s Rally Hustopeče, jsme jak já, tak ani Honza, neměli. Na soutěž jsem nikdy před tím nezavítal ani v pozici diváka, proto jsem v předstartovní přípravě bral za vděk jakoukoliv informací či radou k hustopečskému závodu. Díky tomu a studiu onboardů, jsme na soutěž odjížděli s lepší představou toho, co nás čeká. Uvítali jsme skutečnost, že většina tratí byla proti předchozímu ročníku pozměněná. To nám pro závod dávalo větší šance. Velmi mě oslovilo prostředí závodu, také organizace byla vynikající, na soutěž jsme se proto moc těšili. Od samého začátku se ovšem jelo rychle. Vyhovovalo nám ale, že rychlostní zkoušky první etapy byly spíše delší, navíc na sebe bezprostředně navazovaly. Od počátku se nám dařilo držet se v popředí, dobře nám vyšly noční průjezdy, kde jsme se parádně svezli a i přes chybu v retardéru se propracovali až na druhé místo ve třídě. Měli jsme pochopitelně radost z etapových bodů, ze skalpu zkušenějších či papírově silnějších soupeřů, především ale z předvedeného výkonu, ze kterého jsme měli dobrý pocit. Odhodlání udržet průběžné pozice, jsme potvrdili druhým časem i na první sobotní RZ. Na té následující bohužel začala zlobit technika, což vyústilo až v naše nešťastné odstoupení.“

Co přesně bylo jeho příčinou?
„Na vině byly prasklé výfukové svody. Už v průběhu okruhové zkoušky, se nedlouho po startu začal ozývat nezvyklý hluk z motorového prostoru. Rychlostní zkoušku jsme dokončili a za jejím cílem identifikovali díru na svodech. Po konzultaci s týmem jsme se rozhodli pro pokračování v soutěži. Ve zhruba jedné třetině následující, nejdelší RZ, bohužel větev svodů vzala za své úplně a my ji někde na trati nechali. S ní bohužel nejen stádo několika koní našeho motoru, ale také veškeré naděje na dobrý výsledek. Tím posledním, co nás tak při Rally Hustopeče mohlo těšit, byl i přes tento technický problém, náš solidní 4. čas na RZ 7.“

Vraťme se nyní k úvodu sezóny, který obstarala pořadatelskými „nedostatky“ provázená Valašská Rally. V jejím průběhu jste předvedli rychlý a vyrovnaný výkon, kterým jste si vyjeli druhé místo ve třídě 6. Jak se soutěž vyvíjela z vašeho pohledu? Jak hodnotíte její organizaci?
„Organizačně se „valaška“ příliš nevyvedla. Jako jezdce mě nejvíce mrzelo zrušení více než třetiny kilometráže závodu. Snažili jsme se ovšem nenechat se vyvést z míry rušením RZ a soustředit se na náš výkon. Po první sekci, ve které úvodní RZ byla zrušená a ve druhé, ač jsme na ní sice závodili, nám byl přidělen náhradní čas, jsem neměl z našeho výkonu dobrý pocit. S autem jsem si nerozuměl podle představ a jízda podle toho vypadala. Do další sekce jsem proto změnil svůj postoj k závodu, smířil se s tím, že soupeři pojedou rychleji a zaměřil se ještě více na náš výkon. Nakonec to přineslo nejen více klidu do naší jízdy, ale také solidní časy, kterými jsme se řadili na provizorní „bednu“. Před závěrečnou sekcí se nabízela šance posunu před Marcela Svačinu, o což jsme se chtěli pokusit. Na vsetínské RZ, která z valašských vložek svým charakterem našemu vozu vyhovovala nejvíce, jsme zajeli čas vteřinu za Martinem Vopatřilem a posunuli se tak na druhou příčku. Souboj měl vrcholit při druhém průjezdu touto RZ, k čemuž vlivem jejího zrušení bohužel už nedošlo. Moc mě ale po skončení závodu potěšilo, když nám Marcel gratuloval k výsledku a k naší jízdě našel i slova chvály.“

Následující podnik MČR - Rally Šumava, se ještě obešel bez Vaší účasti. Na startu v Českém Krumlově jste už ale nechyběli.
„Soutěž v České Krumlově, byla pro mě zatím nejtěžším závodem, který jsem absolvoval. S odstupem času hodnotím naší účast jako nesmírně přínosnou, přinesla nám spoustu nových a důležitých zkušeností a to přesto, že jsme se závodem spíše protrápili. Díky naší loňské účasti při seznamovacích jízdách jsme ale měli celkem dobrou představu o tom, jaký charakter rychlostních zkoušek nás čeká. Ještě před startem nás při shakedownu potkal problém v podobě prasklého držáku na palivové liště, což se naštěstí podařilo naším mechanikům rychle opravit. Do závodu jsme tedy nastupovali v klidu a s vědomím, že jedeme především sbírat zkušenosti. Hned na druhé RZ, nám v jejím závěru vadly brzdy, což nás stálo nějaký čas. Do následující RZ jsme proto zvolili opatrnější tempo i za cenu časové ztráty. V jejím průběhu se však začal projevovat problém s řazením. Ten vyústil asi tři kilometry před cílem RZ Ján v kuriózní závadu v podobě zlomené řadící páky. I přesto jsme v solidním čase první sekci dokončili. Na přejezdu jsme pak ještě zpozorovali problém s geometrií přední nápravy. V servisu se naštěstí podařilo mechanikům Montrago-Racing v časovém limitu vše opravit a my se tak mohli vydat vstříc nočním průjezdům rychlostních zkoušek. Společně s Honzou to pro nás byly první noční kilometry v kokpitu Fabie R2, přesto z toho byl i pěkný druhý čas na RZ Rožmitál.“

V sobotní etapě se na trať začal snášet sílící déšť. Některé posádky měly díky tomu problémy a cíl buď nespatřily, nebo s notně poškozenými vozy. Vy jste si ale chytrým výkonem dojeli znovu pro umístění na stupních vítězů.
„Do sobotní etapy, se nám nepodařilo odstartovat podle našich představ. Díky pokračujícím problémům s řazením, nám nevyšly především ranní průjezdy RZ Kohout a Malonty. Na přejezdu před další vložkou se nám naštěstí podařilo závadu provizorně opravit. Pro poslední sekci jsme se rozhodli pokračovat vlastním tempem, bez ohledu na časy soupeřů. I přesto, že naše jízda měla velké rezervy, otevřela se nám možnost k 3. příčce ve třídě 6. Pravda, že nám k této pozici tentokrát pomohly i chyby soupeřů. I o tom ovšem rally je. Před poslední RZ Lipno, se ještě nabízela možnost útoku na druhou příčku Marcela Svačiny, která byla vzdálená 11 vteřin. S ohledem na vydatný déšť, který tou dobou skrápěl trať a především s ohledem na náš cíl soutěž hlavně dokončit, jsme se rozhodli v závěru již neriskovat. Přeci jen toho s Fabií za těchto podmínek máme odjeto jen minimálně. Marcel nám tedy porážku z „valašky“ v Krumlově vrátil. Na poslední RZ jsem ještě zkoušel změny v nastavení, přesto se průjezd postupně změnil spíše v boj o udržení se na trati, na kterou navíc nebylo přes zapocené okno příliš vidět.“

Jak jsi s výsledkem z Rally Český Krumlov spokojený? Mnoha jezdcům se nedařila správná volba pneumatik, jak ses s výběrem obutí popasoval ty?
„Z Českého Krumlova jsme nakonec odjížděli spokojení, především s dokončením náročné soutěže. Pěkný výsledek byl pro nás bonusem. Těší nás hlavně naplnění toho, co jsme si pro daný závod předsevzali - udržet se v náročných podmínkách na trati a dojet si pro porci zkušeností, o které nám šlo především. Pozitivně vnímáme hlavně fakt, že jsme se po celou dobu závodu nedopustili žádné větší chyby, dařila se nám volba pneumatik a spokojenost panovala také s rozpisem. Tady bych chtěl velké poděkování směřovat k Jiřímu Kalistovi. Především za přispění jeho rad a zkušeností, jsme mohli maximálně důvěřovat našim poznámkám a nenechali se nachytat na nějakém záludném místě, kterých krumlovská soutěž tolik nabízí.“

V letošní sezóně startuješ se Škodou Fabia R2 týmu Montrago-Racing. Jak jsi s vozem a jeho přípravou spokojený? Mohl by si pro zajímavost nastínit jeho historii? Neláká tě vyzkoušet jiný vůz kategorie R2?
„S Fabii, se kterou startujeme, jsme se představili už v závěru loňské sezóny. Je to vůz s poměrně zajímavou historií. Krom Elvise Chentreho s ním startovali i Jaromír Tarabus, Honza Černý, nebo třeba Simone Tempestini na Finské Rally 2013. Pravidelně se podílím na přípravě vozu, dojíždím do dílen a snažíme se auto neustále vylepšovat. Co se týká úrovně auta v porovnání s konkurencí, jsme si v týmu všichni vědomi toho, že třeba Peugeot 208 R2, je zejména jízdními vlastnostmi asi mnohem dále. Osobně jsem ale za možnost startovat s Fabii R2 vděčný. I díky vstřícnosti a podpoře bratrů Mičánkových se podařilo rozšířit náš původní program a my s Honzou tak můžeme sbírat zkušenosti. Za to bych chtěl Jirkovi i Martinovi moc poděkovat. Budu ale upřímný a přiznám se, že vyzkoušet vůz konkurenční značky mě láká. Uvidíme, zda se taková možnost naskytne.“

V dosavadním průběhu sezóny, jste se, vyjma Šumavy, objevili jak v RSS, tak v rámci MČR. Jaký je váš další program? Pojedete oba české šampionáty?
„Před startem sezóny byla v plánu účast v rámci RSS, počítáno bylo i se starty v České Krumlově a na Bohemii. Po Valašské Rally jsme se ale s týmem dohodli i na startu v Hustopečích s tím, že další plány přizpůsobíme podle vývoje sezóny. Moc rád bych na konci roku skončil v jednom z českých šampionátů do třetího místa ve třídě. Na Šumavě jsme nestartovali, v Hustopečích smolně odstoupili a Rally Příbram se neuskuteční. Šance na „bednu“ v MČR jsou tedy v nabité třídě 6 malé. A jelikož nemáme rozpočet na starty v obou kalendářích, zaměříme se v dalším průběhu sezóny nejspíše na starty ve „sprintech“. Nyní nás ale čeká start na naší domácí Rally Bohemia.“

Jak jsi správně poznamenal, již jen pár dnů nás dělí od startu oblíbené „bohemky“, která je tvým domácím závodem. Jaké cíle si pro závod kladeš? Budeš těžit ze znalosti tratí?
„Start na domácí bohemii, je pro mě splněním snu. Na závod už se moc těším. Tratě sobotní etapy, jsou domácí spíše pro mého spolujezdce Honzu Hlouška, který bydlí v Jablonci nad Nisou. Tradiční úseky v okolí Mladé Boleslavi, jsou zase blíže mému bydlišti. V minulosti jsme s Honzou na těchto „rychlostkách“ již párkrát psaní rozpisu trénovali. Víme tedy, co nás čeká. Jako velkou výhodu to ale nevnímám. Myslím si, že žádný takovýto průjezd nenahradí zkušenost ze závodního auta. Ve výhodě proto budou soupeři, kteří na „bohemce“ nepojedou poprvé. Jako v každém jiném závodě, budeme chtít podat co nejlepší výkon. Start na Rally Bohemia bych rád pojal jako poděkování všem lidem, kteří mi v dosavadním průběhu mého závodění pomohli a pomáhají. Ať už je to má rodina, přátelé, známí, sponzoři či naši skvělí fanoušci. Bez podpory těchto lidí, by se nám start na domácí soutěži nikdy uskutečnit nepodařilo. Proto bych tímto všechny naše příznivce chtěl pozvat k tratím RZ, vyjde snad i pěkné letní počasí, proto věřím, že se Vás sejde velké množství. „Bohemka“ měla vždy krásnou atmosféru!“

/ Zpět na přehled článků

/Související články

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/Filip Mareš: Opočenský dort bez pověstné „třešničky“

/ Další video...