Turecká Fiat rally, druhý podnik Intercontinental Rally Challenge a zároveň druhý závod mistrovství Evropy, zahájila v pátek divácká 'superspeciálka' v Pendlik Parku. Z vítězství na krátkém testu se radoval Španěl Enrique Garcia Ojeda s Peugeotem 207 S2000, druhý čas zaznamenal na úzké a klikaté trati jeho týmový kolega Nicolas Vouilloz.
Třetího času dosáhl Polák Tomasz Czopik startující s Mitsubishi Lancer Evo IX, na čtvrtém místě figuruje první z domácích jezdců Yagiz pilotující stejný vůz.
"Je samozřejmě pěkné mít obě auta na prvním a druhém místě, ale skutečná soutěž začne až zítra. Před všemi ostatními máme v tuto chvíli jen nepatrný náskok, který v cíli nemusí znamenat vůbec nic," řekl po superspeciálce
Martin Biju-Duval, manažer týmu Peugeot Espana.
Turecká rally se jede na šotolině, proto jezdci použili i na asfaltovém okruhu 'superspeciálky' na svých vozech obutí na nezpevněný povrch. Díky tomu byla k vidění celá řada divokých smyků, které pobavily turecké publikum. Favorizovaní piloti týmu Abarth s vozy Fiat Punto S2000, Andrea Navarra a Anton Alén, začínají ze zadních pozic. Po pátku jim patří 14. a 16. příčka. Zatímco Navarra, jenž mezi přihlášenými účastníky vyhrál úvodní podnik IRC, jímž byla Safari rally, by měl patřit k hlavním favoritům soutěže, mladý Fin chce především dojet až do cíle, aby získal více zkušeností s vozem. Antonovo počínání v Turecku bedlivě sleduje i jeho slavný otec Markku, který v sedmdesátých a osmdesátých letech strávil za volanty vozů italských značek Fiat a Lancia více než 15 sezon.
"Anton tady není pod žádným tlakem, ale myslím si, že může jet slušně," věří
Markku Alen.
"Nedával jsem mu žádné rady. Myslím si, že to dokáže zvládnout sám!"
Až na 39. místě (+ 16,5 s) figuruje po úvodní vložce další z hvězd, Simon Jean-Joseph s Citroënem C2 S1600 týmu PH Sport. Jezdec pocházející z ostrova Martinique to v Turecku vůbec nebude mít jednoduché. Na rozdíl od většiny hlavních rivalů se bude muset na náročných šotolinových tratích spolehnout pouze na pohon jediné nápravy.
"V minulosti jsem v Turecku vyhrál, ale vždycky jen v případě, kdy se jelo na asfaltu," připomíná
Simon Jean-Joseph.
"Myslím si, že s jedinou poháněnou nápravou a šestnáctistovkovým motorem, nás tu letos čeká mnohem tvrdší práce!"
S vozy Civic Type R R3 debutuje v Turecku v rámci IRC tým JAS Honda. A úvod se pilotům nových 'tajpárů' vydařil. Dani Sola dosáhl 12. nejrychlejšího času a byl nejlepším z pilotů vozů s jedinou poháněnou nápravou, Španělův týmový kolega Luca Betti z Itálie figuruje hned za ním na 13. místě.
"Je to příjemné auto, ale ještě ho úplně neznám," komentoval první ostré kilometry s novou zbraní
Dani Sola.
"Testoval jsem jen trochu, proto předpokládám, že můj první skutečný test začne až zítra!"
Česká posádka Antonín Tlusťák - Vlastimil Dědic (Citroën Saxo Kit Car, na fotografii ze shakedownu) vstoupila do Turecké rally 2007 osmadvacátým časem.
Všichni jezdci se po 'superspeciálce' shodovali na tom, že její trať velice klouzala a místy ji lemovaly vysoké obrubníky, které si mohly vybrat velkou daň v případě chyby. Naštěští ale žádná z posádek nehlásila žádné vážnější problémy, takže zítra může začít soutěž na plno pro všechny favority naplno. V sobotu na posádky čeká 10 rychlostních zkoušek, z nichž poslední bude druhým průjezdem dnešní 'superspeciálky'. Jean-Pierre Nicolas, manažer IRC starající se o její sportovní rozvoj, věří, že zítřejší etapa bude pro jezdce a jejich spolujezdce velkou výzvou: "Jsou to docela rychlé vložky a nejsou tolik rozbité, takže posádky budou moci předvést svou rychlost. Pokud si dovedete představit kombinaci Finské rally a Rally Nový Zéland, jen bez skoků, pak víte, jaké to bude v Turecku. Cesty jsou rychlé a plynulé, takže bude důležité dostat se do správného rytmu a přesném dodržování rozpisu."
Více informací o průběhu turecké Fiat rally 2007 najdete na stránkách www.fiatrally.com a www.ircseries.com.
Fiat rally 2007 po RZ 1:
1. Enrique Garcia Ojeda - Jordi Barrabes Costa (E; Peugeot 207 S2000) + 1:38,8 min
2. Nicolas Vouilloz - Nicolas Klinger (F; Peugeot 207 S2000) + 2,0 s
3. Tomasz Czopik - Glib Zagorij (PL/UA; Mitsubishi Lancer Evo IX) + 3,7 s
4. Yagiz Avci - Ersan Alkir (TR; Mitsubishi Lancer Evo IX) + 4,3 s
5. Renato Travaglia - Lorenzo Granai (I; Mitsubishi Lancer Evo IX) + 4,6 s
= Cenk Ceyisakar - Ahmet Kerem Baykal (TR; Mitsubishi Lancer Evo IX) + 4,6 s
7. Hasan Özseyhan - Bahadir Gücenmez (TR; Mitsubishi Lancer Evo IX) + 5,3 s
8. Michał Sołowow - Maciej Baran (PL; Mitsubishi Lancer Evo IX) + 5,4 s
= Ahmet Burkay - Bilge Ayan (TR; Mitsubishi Lancer Evo IX) + 5,4 s
10. Marco Cavigioli - Enrico Cantoni (I; Mitsubishi Lancer Evo IX) + 6,1 s
= Tansel Üründül - Mert Süzgen (TR; Mitsubishi Lancer Evo IX) + 6,1 s
Zdroj: www.ircseries.com
Foto: archiv Rally-Mania.cz
ZdeněkZ