English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Czech Dakar team - flash #3 – Motocykly a čtyřkolky

Zařazeno : Dakar 2010

Tomáš Kocanda, 04.01.2010 22:39
Tisknout článek
Kategorie : Dakar; zobrazeno : 4806x


Piloti Czech Dakar Teamu, v kategoriích motocykly a čtyřkolky, jeli dnešní etapu zodpovědně. Trať rychlostní zkoušky (tzv. speciálu) vedla 182km po nejprve písčitém, později kamenitém a na závěr vysloveně pouštním terénu.
Foto: CDT
Foto: CDT
Zejména poslední úsek byly už opravdové duny v délce asi 30km. Tato etapa byla sice nejkratší ze všech plánovaných, ovšem o to náročnější a přesvědčila se o tom řada vynikajících pilotů, kteří ztratili šance na umístění – ať díky pádům, tak díky poruchám strojům, což platilo například pro vítěze včerejší etapy Davida Fretigneho, který dojel až na hranici první čtyřicítky.

Naštěstí piloti týmu Czech Dakar Team v kategorii motocyklů a čtyřkolek dojeli v pořádku do cíle ve Fiambale a zlepšili svá celková umístění. První z našich přijel Martin Macek, který se svou Yamahou WR450F dorazil na 21. místě se ztrátou 54 minut na vítěze etapy, legendárního Cyrila Desprese, který dnešních 182km nejnáročnější etapy doslova proletěl za 3 hodiny. Martin neměl na trati žádné problémy, ale dnešní etapu označil jako velice těžkou na to, že se jednalo o první pískovou. Zůstává tak nadále nejlepším českým pilotem v pořadí – aktuálně je na 20. místě a ztrácí hodinu a 27 minut na vedoucího jezdce.

Výborný výsledek zajel i dakarský nováček Roman Krejčí, který jel na stejné značce motocyklu jako Martin Macek i třetí motorkář týmu, Jan Veselý. Krejčího 23. místo je náplast za včerejší posun do druhé stovky díky velké časové penalizaci a posun v celkovém umístění do první padesátky.

Jako poslední motorkář týmu dojel do cíle Jan Veselý. Tomu se při předjíždějí Olina Bražiny dostal do kola kámen, udělal se svým motocyklem ve vzduchu salto a byl dokonce několik minut v bezvědomí. Nakonec se však za pomoci svého týmového kolegy dal do pořádku a etapu dokončil na průběžném 78. místě se ztrátou tří hodin a 42 minut.

V kategorii čtyřkolek se pořadí měnilo prakticky na každém kontrolním bodu. Výborně jedoucí jezdci se vzápětí propadali a piloti s problémy v úvodu etapy se propracovali na čelo závodu. Velmi špatně fungující trackingový systém pořadatele, nepřispíval k přehlednosti o stavu závodu a cíl byl překvapení. Za Czech Dakar Team se Olin Bražina umístil na pěkném sedmém místě s časem jen o 26 minut horším než vítěz etapy – Argentinec Sébastian Halpern na Yamaze. Bražina se tímto výkonem dostal na celkové osmé místo v tabulce quadů a dnes byl i nejlepším českým čtyřkolkářem a celkově vede i českou tabulku v této kategorii.

Trať byla dnes poprvé stejná pro všechny kategorie, což byla špatná zpráva zejména pro jezdce startující z posledních míst – bylo jasné, že je zezadu začnou dojíždět automobily a možná i kamiony. A všichni vědí, že mít Kamaze za zády v plné rychlosti, není nic příjemného a znamená to konec závodění a obrazně záchranu holého života. Jezdci jsou sice vybaveni povinným přístrojem Sentinel, kterým je možné upozornit motorkáře nebo čtyřkolkám na zezadu předjíždějící dvoustopé vozidlo (protože při hluku během jízdy ani kamion neslyší), ovšem ne všichni piloti kamionů sentinel důsledně používají a v případě pádu na trati se mnohokrát stalo, že kamion nebo auto ležící motocykl doslova převálcuje. Ale takový je Dakar a všichni to vědí a patří to k věci.

Do dnešní etapy už nastupovali s četnými šrámy ze včerejší bitvy v horách, rozhodně ale neztrácejí odhodlání, což se projevilo na příkladu holandského závodníka Franse Verhoevena, který včera po 8km zůstal na speciálu s defektem motoru svého BMW G450X. S pomocí asistence opravili stroj na trati a se zpožděním asi osmi hodin dojel do cíle etapy před zavřením trati. Do bivaku dorazil až po půlnoci. Dnes ovšem jako by se nic nestalo a zajel jedenácté místo! Podobná smůla postihla i špičkového pilota Marca Comu, který k 22 minutové penalizaci z předchozích etap, přidal dnes dvacet minut způsobených technickými problémy v etapě. Ale nevzdává se a bude bojovat. Dakar je totiž závod na dva týdny a nerozhoduje se v úvodu. Každému je jasné, že všichni nedokončí, pro mnohé je cílem dokončit polovinu závodu. Jak kdysi řekl skvělý závodník Fabrizio Meoni, který zahynul na africkém Dakaru v roce 2005 a stále zůstává v srdcích mnoha jezdců, kteří mu vzdávají hold umístěním nálepky s jeho jménem na svých strojích: „Dakar musí zůstat závodem jen pro několik lidí, Dakar je sen, sen o dojetí do cíle a kdyby každý dojel do cíle, ten sen by se rozplynul“.

/ Zpět na přehled článků

/Související články

Racing-Mania.cz

CZECH DAKAR TEAM připraven ke startu

02.01.2010 09:50

Článek CZECH DAKAR TEAM, Dakar

Racing-Mania.cz

Deník č.2 Dakar 2010 Argentina - Chile

02.01.2010 10:07

Článek Martin Pabiška, Dakar

Racing-Mania.cz

Dakar 2010 - Veškeré info před startem

31.12.2009 15:26

Článek Honza Froněk, Dakar

Racing-Mania.cz

OffroadSport - Dakar 2010 den před startem

01.01.2010 12:30

Článek OffroadSport, Dakar

Racing-Mania.cz

Vyrážíme! Dakar 2010 začíná v Le Havre

06.12.2009 16:03

Článek Jiří Vintr, Dakar

Racing-Mania.cz

Offroadsport - Dakar 2010 - Stage 3

05.01.2010 15:35

Článek Offroadsport, Dakar

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/WRC Onboards: Wales Rally GB 2010 - Petter Solberg SS20

/ Další video...